Je moet inlogd zijn om alle forumberichten te kunnen raadplegen.

Inloggen

Nog geen account? Klik hier.

Responsoria in de Vespers.

Tags: 

Dit onderwerp bevat 2 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Edamcantor 3 maanden, 3 weken geleden.

• Maker
    Onderwerp

AZ
    Bijdrager

Gregoriaans Koor Utrecht zingt op regelmatige basis Vespers vanuit het Antiphonale Romanum (2009). In de nieuwe Ordo is gekozen voor een Responsorium Breve. Ik betreur dat ten zeerste en vervang het voorgestelde Resp. Breve door een responsorium uit Antiphonale Monasticum (2005) of uit Liber Hymnarius (1983).
    Mijn belangrijkste argument om dit te doen: ook in de Vespers is een moment van muzikale meditatie broodnodig. Een rijk versierd, kwalitatief hoogstaand gezang – een responsorium prolixum – creëert een prachtig om tot die meditatie te komen. Bovendien kan het koor zich aan zo’n gezang optrekken.
    Ik beschouw het verwijderen van deze Responsoria Prolixa uit het Antiphonale (2009) als een ernstige vergissing. Moet worden hersteld!

• Auteur
    Reacties

Edamcantor
    Bijdrager

Beste AZ,
    In de Romeinse Vespers heeft nooit een responsorie gezeten, geen kort en geen lang. In de oude Romeinse Vespers (en ook in de Lauden) volgde de hymne direct op het kapittel. Het responsorie na het kapittel in de Vespers is een Benedictijnse traditie. We moeten dus allang blij zijn dat de Liturgia horarum nu een kort responsorie voorschrijft, en ik ben het met je eens dat wanneer je eens per week Vespers zingt, je dat best door een lang responsorie mag vervangen. Al schrijft ook de Benedictijnse traditie het Responsorium prolixum alleen ad libitum voor in de Eerste Vespers van de zondag en dus niet voor de Tweede Vespers.

Edamcantor
    Bijdrager

Beste AZ,
    In de Romeinse Vespers heeft nooit een responsorie gezeten, geen kort en geen lang. In de oude Romeinse Vespers (en ook in de Lauden) volgde de hymne direct op het kapittel. Het responsorie na het kapittel in de Vespers is een Benedictijnse traditie. We moeten dus allang blij zijn dat de Liturgia horarum nu een kort responsorie voorschrijft, en ik ben het met je eens dat wanneer je eens per week Vespers zingt, je dat best door een lang responsorie mag vervangen. Al schrijft ook de Benedictijnse traditie het Responsorium prolixum alleen ad libitum voor in de Eerste Vespers van de zondag en dus niet voor de Tweede Vespers.
    Overigens: in de oudst bekende vorm van de Vespers, namelijk die van Paasdag (zie bijvoorbeeld het Liber Usualis) zit noch een kapittel, noch een hymne. In plaats daarvan wordt Haec dies gezongen, zonder vers. Deze vorm van de Vespers gaat vermoedelijk terug op de tijd voor St.-Benedictus. Hymnes zijn in het Romeins officie een vrij laat verschijnsel. Op Eerste Paasdag zingt Schola Cantorum Amsterdam altijd de Vespers in deze vorm.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.